Thailand

Het grote avontuur begint op dinsdag 2 mei bij het Meeting Point op Schiphol. Van de 11
deelneemsters ken ik er geen een. Altijd wel weer even spannend wie je zal treffen. Eenmaal
aangekomen bij het MP zie ik al gauw iemand zitten met een rode koffer met daaromheen een
kofferriem van een voor mij bekende reisorganisatie. Ik gok het erop en spreek haar aan, en jawel,
mijn naamgenoot gaat ook mee, en later blijken we ‘roomies’ te zijn. Het was op Schiphol al gezellig,
en dat zal de hele reis zo blijven.
We vliegen met Eva Air in de elite class, wat een weelde. Lekker veel beenruimte, met mijn lengte
van 1.90 cm is dat zeer aangenaam. Tijdens de vlucht worden we verzorgd met heerlijke maaltijden
en drankjes. Wat een topservice!!
Woensdag 3 mei komen we aan op de luchthaven van Bangkok (Suvarnabumi airport). Dit is een
immens grote luchthaven, maar wel overzichtelijk. We worden opgewacht door een lokale gids en
naar ons hotel gebracht. We slapen twee nachten in het Nouvo City Hotel. Dit hotel ligt in het ‘oude’
Bangkok, op loopafstand van Khao San Road. In dit deel van de stad vind je veel backpackers.
Wij beginnen ons avontuur in de stad als echte toeristen, blijkbaar zagen de Thai aan ons dat we net
gearriveerd waren want we werden aan alle kanten aangesproken. Ons doel was een bezoek aan de
slapende Boeddha, we zijn hier echter nooit gekomen. Deze highlight bleek al gesloten. We waren
bijna opgelicht…wat blijkt; de groene en gele tuk-tuks zijn de chauffeurs die je naar textielfabrieken
brengen. Volgens deze heren kan je altijd naar de slapende boeddha…haha! Ja natuurlijk! Gelukkig
zijn we niet ingestapt😉 In Bangkok kost een gewone taxi nagenoeg net zoveel als een officiële tuk-tuk.
De avond brengen we door in een restaurant aan de rivier, daarna bezoek aan Chinatown.
Donderdag 4 mei starten we de dag met een goed ontbijt, een goede bodem is belangrijk want we
gaan vandaag fietsen. De gids van Grasshopper Tours brengt ons naar de mooiste plekken van oud-
Bangkok. We fietsen langs diverse tempels en andere mooie bezienswaardigheden. In een van de
tempels luisteren we ademloos naar alle rituelen; schoenen uit als je een tempel betreed, niet op
een drempel staan, niet met je voeten naar Boeddha wijzen, etc. Met een ferry zijn we de rivier
overgestoken. Wat een enorme contrasten in deze stad, de fietstour laat je echt goed de verschillen
zien tussen het traditionele leven en het moderne leven, oftewel arm en rijk.
We lunchen in een lokaal restaurant. We worden aansluitend per tuk-tuk naar het hotel gebracht om even op te frissen, daarna zijn we verwend met een heerlijke massage van maar liefst 1,5 uur!! Wat een heerlijkheid!! Voor een Thaise massage betaal je ca 300 tot 500 baht, omgerekend is dit ca 10-15 euro.
De avond brengen we door in de wijk van Khao San Road. De nacht was onrustig door het heftige
onweer boven de stad.
Vrijdag 5 mei starten we vroeg; 06.00 uur ontbijten. Vandaag gaan de trainmarket in Manachai
bezoeken. Door het slechte weer, lees regen, is er het rustiger dan normaal. Voor ons blijft het
bijzonder om te zien dat er overal kraampjes met koopwaar staan, ook ligt de ‘handel’ op de grond
en op het spoor. Zodra de gong gaat worden de luifels ingeklapt en wordt de koopwaar van het spoor
gehaald; de trein komt eraan. Zodra de trein voorbij is, is het ‘business as usual’. Hierna gaan we naar The Bridge over River Kwai. Heel indrukwekkend!!!! Om even bij te komen van alle indrukken lunchen we in Hotel River Kwai Royal Resort. Dit hotel wordt gebruikt als 2e overnachting in de Riksja bouwsteen ‘The river and the Railway’. Aansluitend gaan we zelf met een boemeltrein een stuk rijden over de beruchte dodenspoorlijn, we vertrekken vanuit Namtok. In de middag bezoeken we Hintok Tented Camp, een prachtige camping met safaritenten. Hier zou ik zelf wel een paar dagen willen verblijven. We slapen vannacht echter in de River Kwai Jungle Rafts, ook een te gekke accommodatie!! Hier is geen elektriciteit, en dus geen warm water. De accommodatie wordt ’s avonds verlicht door olielampjes. Wat een sfeer, op deze drijvende vlotten. Je merkt er helemaal niets van dat je op het water bent. Na het diner hebben we gekeken naar een dansvoorstelling, wat een flop, nog niet eerder zulke chagrijnige Thai gezien, of zal het bij de act horen? Anyway, zonde van de tijd. Dus…op naar de bar, hier was het gezellig en hebben we tot laat op de avond allerlei liedjes gezongen, onder begeleiding van een Thaise meneer met gitaar.
Zaterdag 6 mei
niet alleen wij ontbijtten op de jungle rafts, er kwam ook een Aziatische olifant ontbijten bij de rivier.
Hij smulde van alle ananasschillen, harten, en watermeloen die wij mochten voeren. Wat een
beleving, zo’n reusachtig dier zo dichtbij! Terug naar Hintok, vanwaar we vertrokken naar de nabijgelegen Hellfire Pass. We hebben hier een stuk doorheen gewandeld, wat een prachtige omgeving. Er hangt een serene sfeer. Gek toch, dat hier jaren geleden zoveel mensen hebben gewerkt, geleden, maar vooral zijn overleden. Na de wandeling sluiten we af met een bezoek aan het Hellfire museum. Hier word de gruwel van toen visueel,kippenvel…..
En dan door naar Ayutthaya, wat een contrast weer! We bezoeken hier drie tempels, waaronder de
Wat Lokaya Sutha. Onderweg lunchen we weer in een lokaal restaurant, samen met Koen, ook een
manager bij Khiri. Aansluitend bezoeken we Baan Hollanda. Deze highlight valt eigenlijk een beetje
in het niet, na de bezoeken aan de Hellfire Pass en Ayutthaya. We reizen terug naar Bangkok vanwaar we per nachttrein zullen reizen naar Surat Thani. Wij hebben een coupe in de 1e klasse met een beneden,- en een bovenbed en een eigen wastafeltje. Als de bedden zijn opgemaakt, kletsen we nog wat en gaan we proberen te slapen.
Zondag 7 mei
Om 07.00 uur arriveert de trein in Surat Thani. We reizen verder per minibus, onderweg ontbijt bij
een tankstation, daarna door naar de Anurak Community Lodge in Khao Sok National park.
In de ochtend doen we drie workshops; 1) wat is de visie van Riksje/hoe zie ik Riksja – 2)
systeemuitleg – 3) Riksja Kids. Wat is het warm vandaag, nog niet eerder hebben we zo gezweten.
Na de heerlijke Thaise lunch lopen we even door de tuin van de accommodatie, wat een prachtige
flora. In de middag worden we opgehaald met een open pick-up (ja, we mochten in de laadbak), om
naar het beginpunt van onze kanotocht gebracht te worden. We vertrokken met mooi droog weer,
en je raad het al, we eindigden helemaal doorweekt!. De kanotocht zelf is schitterend!! Onderweg
nog een stop bij een tempel, en een stop om even wat te eten & drinken. Het eten bestond uit een
mini-banana, het drinken was thee uit een bamboe mok. Het water werd verwarmd in een ketel
boven een kampvuur, lekker ouderwets maar heel effectief! Wat was de warme douche na afloop lekker zeg! (in de openlucht)
Maandag 8 mei
Van de Anurak Lodge rijden we in ca 2 uur naar Dorsak (Surat Thani) vanwaar we per ferry varen naar
Koh Samui. We varen mee op een grote ferryboot met genoeg zitruimte voor iedereen. De overtocht
duurt ca twee uur. In Koh Samui lunchen we op een idyllisch plekje aan het strand, waar we voor het
eerst met de voeten in het zand zitten. Ondanks het mooie plekje duurt de lunch wel erg lang
waardoor we veel kostbare tijd verliezen. We slapen vandaag in het Coral Bay Resort. Wat een schitterende accommodatie! Ik houd hiervan! We slapen in een grote houten bungalow op palen, met een mega groot terras met royale ligstoelen, ik kan hier wel aan wennen hoor! We gaan vandaag verder met een hotelinspectie in Hotel Samui Jasmine Resort. En dan…gaan we aan onze kookskills werken! We krijgen vanmiddag/vanavond kookles in SITCA; Samui Institution for Thai Culinary Arts. Wat kan deze mevrouw koken, we hebben gesmuld!! Rond half negen verlaten we de kookschool en worden we naar Chaweng gebracht, zeg maar het Chersonissos van Thailand. Je kijkt je ogen uit; de mensen, de kleding, vele drag-queens, te leuk!
Dinsdag 9 mei
Jammer genoeg verlaten we Koh Samui alweer. We varen vandaag met het grote houten zeilschip
Junk Chantara naar Koh Phangan. Het is een relaxte tocht, de zee is rustig. We lunchen aan boord en
maken een snorkelstop. Helaas is veel van het koraal al dood. Er zijn wel veel nieuwsgierige vissen.
Rond kwart voor vier zijn we bij Koh Phangan. Omdat het schip niet aan de kant kan komen varen we
per rubberboot het strand op. De laatste meters met de voeten door het water, het lijkt bijna op
Expeditie Robinson, maar dan een luxe variant. Vanmiddag doen we twee hotel-inspecties; Hotel Dreamland en Hotel Loyfa Resort. Na de inspecties maken wen een stop bij een lokale food-market, waar je o.a. insecten kunt kopen. De avond zijn we vrij en eten we op het terras bij restaurant Flip-Flop.
We slapen vannacht in Hotel Havana Beach Resort. Ook weer zo’n prima accommodatie van Riksja,
ligging direct aan het strand. Wat is de zonsondergang prachtig op Koh Phangan!
Woensdag 10 mei
Vandaag staan we weer vroeg op! Om 06.00 uur worden we opgehaald en naar de haven van Koh
Phangan gebracht om de oversteek te maken naar Surat Thani. De overtocht duurt een kleine twee
uur. Vervolgens met een grote touringcar naar Surat Thani airport, vanuit hier vliegen we terug naar
Bangkok (Don Mueang airport) voor de laatste nacht. Ons Hotel heet Galleria 10 en ligt in een
zijstraat van Sukhomvit Road. Wat een enorm verschil qua ligging t.o.v. ons eerste hotel in Bangkok. Sukhomvit Road is altijd druk, drukker, drukst!! Aan het einde van de middag worden er kraampjes opgebouwd en ’s avonds is het drukste van jewelste. In dit deel van de stad vind je de grote luxe hotels zoals het Sheraton, The Westin, etc. Dit deel van de stad is ook bezaaid met dames,- en heren van plezier. In eerste instantie kijk je weer je ogen uit, maar later op de avond wordt de sfeer toch wat grimmiger. Persoonlijk zou ik voor oud-Bangkok kiezen, veel gezelliger! We sluiten deze avond af met een heerlijk diner, aangeboden door het agentschap..
Donderdag 11 mei
We ontbijten om 08.45 uur met de hele groep als afsluiting en bedanken we de tourleaders Suzanne
en Daphne van Riksja. Ze krijgen allebei een mooie sjaal, rijst, en een kruidenzakje als blijk van
waardering en als herinnering aan deze fantastische studiereis.
We vliegen van Bangkok (Subharnavumi airport) weer terug naar Amsterdam met Eva Air, wederom
in de Elite Class.
Wat was dit een fantastische reis!!!
Riksja Travel, enorm bedankt!!